O instytucji
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sulikowie jest jednostką organizacyjną, wykonującą zadania z zakresu pomocy społecznej w Gminie Sulików. Został on utworzony na podstawie uchwały nr VII/55/91 Rady Gminy w Sulikowie z dnia 3 grudnia 1991r.
Ośrodek prowadzi działania na rzecz wspólnoty samorządowej Gminy Sulików mające na celu:
1) umożliwienie rodzinom i osobom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia,
2) wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb oraz umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka, a także zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
Do zakresu działania Ośrodka należy:
- wykonywanie zadań własnych i zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez Gminę Sulików wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej;
- przyznawanie i wypłacanie świadczeń rodzinnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003r.o świadczeniach rodzinnych;
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków dla opiekunów w myśl przepisów ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
- przyznawanie i wypłacanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego, podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych oraz prowadzenie postępowania egzekucyjnego w przedmiocie należności przypadających od dłużników alimentacyjnych z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego, na podstawie ustawy z dnia 07 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
- przyznawanie i wypłacanie świadczeń wychowawczych na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
- przyznawanie i wypłacanie jednorazowego świadczenia w wysokości 4000 zł na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem";
- przyznawanie i wypłacanie świadczenia "Dobry start" na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start";
- przyznawanie i wypłacanie dodatków mieszkaniowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych;
- przyznawanie i wypłacanie dodatków energetycznych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
- przyznawanie i wypłacanie stypendiów i zasiłków szkolnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty;
- realizacja zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
- przyznawanie uprawnień w przedmiocie Karty Dużej Rodziny w myśl przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
- prowadzenie spraw w ramach zadań zleconych gminie wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- realizacja zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień;